Blog

Időkapszulák a kereskedelmi dokumentációs gyűjteményben II.

Becsengetés és pozsonyi kifli – 1. rész

2020. szeptember 7. | Kiss Emília

Becsöngettek! – azaz idén is elkezdődött az iskola. Ez adta az apropóját annak, hogy újra kézbe fogjuk azt a diáknaplót, amit a kereskedelmi dokumentációs gyűjteményünkben őrzünk. A nyilvántartási adatokban sajnos nem maradt fenn az írás szerzőjének a neve, a leltározáskor mindössze annyit jegyeztek be, hogy valószínűleg egy kereskedő gyermekének a naplója…

A szöveget olvasva kiderült, hogy az illető a pozsonyi kereskedelmi iskola diákja volt az 1906-07. tanévben, s a naplóját egy teljes tanéven keresztül gondosan, naponta vezette. A bejegyzésekből érzékletes képet kapunk arról, hogyan teltek egy középiskolás korú fiú napjai a „boldog békeidőkben” egy felvidéki polgárcsaládban.

Két fiú lakhatását közös albérleti szobában, teljes ellátással biztosították a háziak. Reggelizés után indultak el az iskolába, hazajártak ebédelni, de gyakran délután is vissza kellett menniük az iskolába, mert folytatódott a tanítás. A szabad délutánokon és hétvégén a városban „korzóztak” (sétálgattak-bámészkodtak az egyik főutcán), kimentek a pozsonyi városligetbe a körhintához, a vasúti pályaudvarra a gyorsvonatokat- vagy a kikötőbe a befutó hajókat nézni, vagy kirándultak a Kis-Kárpátok közeli hegyein. Megfordultak az alkalmi vagy rendszeres városi látnivalók környékén is, a háziakkal együtt jártak színházba (premier előadásra!), lóversenyre.

Sőt! Hősünkről megtudjuk azt is, hogy szinte napi rendszerességgel volt törzsvendége az útjába eső cukrászdáknak, ahol is a címben szereplő „diós kiflit” fogyasztotta nagy szorgalommal…

Esténként a háziakkal beszélgettek, olvasott, vagy szobatársával (Schneiderrel) alkalmanként belekóstoltak a felnőtt férfiak otthoni szórakozásaiba is, mint például a dohányzásba és az alkoholfogyasztásba.

De ne feledkezzünk meg a pozitívabb előjelű „felnőttes” dolgokról sem: főszereplőnk kétféle hetilapra is előfizetett!

Az írás 2. részében megpróbálunk fényt deríteni arra, pontosan ki volt a napló szerzője. Folytatása következik!

Az alábbiakban olvasható a napló első része. A napló szövegét betűhíven közöljük, a régies szavak és idegen kifejezések magyarázatát a szó után zárójelben adjuk meg.

Látogassuk meg tehát képzeletben a hősünk által is megismert helyszíneket egy korabeli térkép és archív képes levelezőlapok segítségével!

szeptember 3.
Esti vonattal visszautazás Pozsonyba. Délelőtt Lenkétől az utcán elbúcsúztam.

1906. szeptember 4.

Hazulról indultam reggel 8:57 órakor. Gyulával átmentünk egy gumikerekűn (valószínűleg omnibusszal) a nyugatihoz, s ott Tidivel és Zsedényivel találkoztunk. 3 órakor indultam, Gyula is jött Érsekújvárig. 5:53 órakor megérkeztem Pozsonyba. Kofferem nem jött meg csak a nyolc órással. A lakáson volt Fazekas is, kivel pertu lettem (összetegeződtünk). Megérkezés után nemsoká mentünk sétálni, majd vacsoráztunk, azután kimentünk a vasúthoz, azután kipakoltam s majd néztük a szép kilátást az ágyból.

Reggel otthonról ½ 9 kor indultam Kedvesapával és Bandival. Pista pedig a vasúthoz jött egyenesen. Kedvesmamáék a kert elől néztek utánam.

Térkép a korabeli közlekedési hálózattal

szeptember 5.
Reggel írtam levelezőlapot, majd sürgönyöztem. ¾ 9-kor mentünk az iskolába. Megnyitó. Beiratkozás. Könyv és füzetrendelés. Délután írtam levelet. 4 és fél oldalast. Sétáltunk. Vettem egy térképet Pozsonyról. Voltunk a ligetben délelőtt s a hídon mentünk haza. Majd kimentem a vasúthoz az 5:53-as gyorsvonatot nézni. Este voltunk a színházban. „Filia Hospitalis. Diák darab. Üres színház. (A színmű szerzője Ferdinand Wittenbauer, a darabot 1906-ban Bécsben mutatták be.) Színházba menetel előtt kaptam levelezőlapot a családtagok aláírásával. Cukrászda ebéd előtt.

szeptember 6.
Délelőtt 12-ig iskola. Számtan, közgazdaságtan, magyar, francia. Délután írtam levelező lapot Kedves jó Szüleimnek, Testvérnek, Cicunak. Cukrászda.

Csúnya idő. Kimentünk a ligetbe s a hídon jöttünk haza.

Hazamentünk. ¾ 6-kor kimentünk a 6:08-as gyorshoz,

Hazamentünk. Vacsoráztunk s a nénivel ¼ 10-ig beszélgettünk.

szeptember 7.
12-ig iskola. Könyvvitel, algebra, magyar, vegytan. Délután levelezőlapot írtam. Cukrászda magam.

Kimentem a ligetbe s ott sétáltam. 6-kor mentünk korzózni s 1/7-től 7-ig magam korzóztam. Színház. „Tausend und eine Nacht”. (Ifj. Johann Strauss 1825-1899 műve.) Premier. Fél ház. Operette. Elég jó a zenéje s egy valzer lopott. Szép díszletek. Lefekvéskor vitatkozás Kubeliken (Jan Kubelik 1880-1940, híres cseh hegedűművész és zeneszerző volt) és Debrecen modernségén.

szeptember 8.
Reggel 6-kor mentem fürödni a gőzbe. Remekül úsztam. Reggeliztem, majd füzetet pakoltam és számoztam. ¼ 10-kor elindultunk sétálni, de csak magam mentem el a hegyi díszkertbe. 12-től ¾ 1-ig szundikáltam a kanapén. ebédeltünk s mentünk az ügetőversenyre. Nagyszerű volt a kis Zsidó. (Valószínűleg a ló neve „Little Ship” volt, az alábbi linken olvasható tudósítás alapján.) 6-kor vége volt s ½ 8-ig katonazenét hallgatva néztem a propeller forgalmat (régi dunai gőzhajók neve). Vacsoráztunk. Kedvesmamától kaptam levelet. (A versenyen a katonazenekar a „Lustige Witve”-ből játszott.) (Lehár Ferenc 1870-1948 operettje) vacsora után beszélgettem a nénivel ¾ 10-ig.

Lóverseny hírek a Vadász és versenylap 1906. szept. 14-i számából

szeptember 9.
Naplót vettem s ½ 10-kor kimenve a ligetbe egészen eddig írtam. Felkelés után a karácsonyig lévő heteket számolgattuk. ¾ 12-kor hazajöttem a ligetből, hol a körforgót (körhintát) néztem. Levelet írtam 6 oldalast. Füzetek pakolása. 3 órakor cukrászda. Csáthynak levelezőlap. A híd ligeti végéről néztem a versenyről jövő fogatokat. Hazajöttem s a hazamenetelt tanulmányoztam. Vacsora után ½ 10-ig a nénivel beszélgettünk. Aztán pedig Schneiderrel beszélgettünk a kereskedelmi iskoláról. A debreceniről legtöbbet.

szeptember 10.
Vegytan, német, levelezés, számtan. (Kürschák, ügetőversenyen látom) Ebéd után cukrászda. Sétálás. Esett az eső 1-4 óráig. Levelezőlapot kaptam Kedvesmamától, én pedig írtam Kedves jó Szüleimnek és Lilének. Ozsonya (uzsonna). Kimentünk a vasúthoz. Jöttünk haza. Kragelhez. (A Kragl-nővérek papíráru boltja.) Füzetkötés. Egy kis összeszólalkozás a kassznl (szekrény?) bezárás miatt. Vacsora. Utána beszélgettünk 9 óráig. Délután voltam a postatakaréknál és a poste restantenál.

szeptember 11.
Francia, algebra, könyvvitel, történet. 12-1-ig itthon dolgozás (otthoni tanulás). Ebéd. Cukrászda. Hűvös idő. Haza jöttünk. Olvastam az írásszabályt. Szundikáltam. 4-6-ig itt volt Fazekas. 5 órakor hozták a szőlő szállító levelet melyen Béla írt. 6-kor mentem a ligetbe. Dunaparton üldögéltem. Hídon átjöttem s a Dunaparton sétálva és ülve megnéztem a bécsi hajó kikötését. Vacsora. Szőlőkínálás. Levelezőlapot írtam k. jó. Szüleimnek. Levittem. Aztán szőlőztünk Schneiderrel. Lefeküdtünk 10-kor. Leengedett rolett (redőny) mellett fáztam az éjjel.

szeptember 12.
Földrajz, semmit sem csináltunk az órán. 9-10-ig sétáltam Missákkal. Magyar. Ugyanazon vicc 3-szori ismétlése. Francia nem volt szószedve könyv hiányában. Esett az eső délelőtt. Szőlőztem. Kasznit (szekrényt) rendeztem. Könyvek árát számítottam.

Jó étvágyam volt. Ebéd után szőlőzés nagymértékben csak magam. Levelezőlap Cipinek.

Számtan. Könyvek elintézése. Dolgozás. Vasúthoz Frigyes elébe, de nem jött. Séta ½ 8-ig. Szivartárca nézés. ½ 6-kor szőlőzés. Vacsora, Tanulás. Szőlőzés.

Lefekvés. 9 % R. Félig nyitott ablak leeresztett rolett. Szojka kérdezte a híreket s én meg voltam lepedve (hogy?)

szeptember 13.
Földrajz, történet, német, számtan, francia. Ebéd, jó étvágy. Füzetkészítés, dolgozás. Torna, matematika. A „Woche” megjött 35. szám. Nézegetés. Ozsonya. Társalgás Ostendei fürdésről (tengerparti nyaralóhely). Térkép rajzolás. Dolgozás. Ozsonya után jól beszőlőztem. Vacsora. Tanulás ¾ 9-től. kaptunk 1 szelet tortát a nénitől. 9 % R. 10- ½ 11-ig tanultam a történelmet. Az éjszaka nem volt hideg takaróval. Leeresztett rolett. Nyitott ablak. Este messzelátózás.

szeptember 14.
6-kor felkelés. Tanulás közgazdaságtant. Közgazdaság, könyvvitel 2 óra. Történet, algebra. Ebéd. Füzetszámozás. Levélírás. Cukrászda. Schneider Fazekas. A levélírás közben fent volt Fazekas. 5 óráig séta. Ozsonya. 2 csomagot kaptam. Tortát is kaptam és levelet Kedvesmamától. A tortából mindjárt ettem nagy élvezettel a zsebkésemmel. Fehérnemű rendezés. Vacsora. Beszélgetés a nénivel ½ 9-ig. Szivaroztam. Ablakon kinézés. Schne der Princesses 10 óráig olvastam a „Rejtelmes szigetet. Vacsora előtt írógépelés.

szeptember 15.
¼ 6-kor felkelés. Fürdés úszás ¾ 8-ig. Reggeli. Tortázás. Pénzkérés 10 K a Bácsitól. Súlyzóvevés Wickleinnél. Vasúthoz. 2 gyorsvonatot megnéztem. Mákos kiflit ettem.

Korzón egyszer végig. 12-kor ebéd. Olvasás. Rejtelmes sziget. Rossz kedv. Schneider rendetlenkedése. 1/3 3/4 3-ig írógépelés. 3-4-ig önképzőköri megnyitóülés. Pénzügyek rendezése. tortaevés után írtam levelezőlapot haza. Ozsonya. Az idő délután kiderült. Újságolvasás Budapesti H. (A Budapesti Hírlap.) Cukrászda. Séta a Dunaparton. Vacsora. Színház. Levelezőlap Kürscháknak. „Hugdietrichs Brautfahrt” (Wilhelm von Hertz 1835-1902 művének színpadi feldolgozása) Betty Seidl vendégszereplésével. Operette. Paródia. Zenéje kedves. Pikáns.

Betti Seidl színésznőről készült fotók a bécsi Színházmúzeum gyűjteményében

szeptember 16.
¾ 8-kor felkelés. 9-ig öltözés, reggelizés, rendezés. Menetrend nézés. Gyalog a vasúti hídhoz. két gyorsvonat megnézése az alagútnál. Közben séta a hegyek felé. Menet Vendlernél diós kiflit ettem. ½ 12 – ½ 1-ig korzózás. Előzőleg Mérey bácsi után tudakozódtam. Ebéd. Jó étvágy. Átöltözés s biciklizés 3- ½ 4-ig a hídhoz és vissza. Turnusz.

Alvás. Ozsonya. Turnusz. Tanulás éneklés mellett. Eső esik. Kimentem a Dunapartra s ott néztem a propellert s egy terhes hajó kikötését kikötő hiányában. Villanylámpás játszás. Csáthynak levelezőlap. A Woche lerendelése utólag. Vacsora után teázás s a Woche olvasása és nézése. Sikertelen gombvarrás. 11-kor alvás. Zárt ablak.”